فهرست مطالب
فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 22 (تابستان 1384)
- تاریخ انتشار: 1384/04/01
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 5-26
این مقاله در پی آن است که اولا، بر ضرورت گسترش مطالعات روش شناسی و معرفت شناسی تاریخی در ایران تاکید کند و ثانیا، با نقد یکی از تعریفهایی که اخیرا درباره علم تاریخ صورت گرفته، توجه اندیشوران را به بحثها و گفت و گوهای انتقادی سوق دهد تا با نقد بسیاری از سنتهای رایج در امر آموزش و پژوهش تاریخ در ایران، زمینه تغییر نگرشها و روشها در این حوزه بیش از پیش فراهم آید. از این رو، نگارنده پس از شرح اجمالی برخی از عناصر و مولفه های اصلی هویت دهنده علم تاریخ و بیان کاستیها و نارساییهای تعریف ارایه شده در کتاب «اسلام و ایران؛ بررسی تاریخی»، تعریفی دیگر از این علم ارایه کرده است.
کلیدواژگان: علم تاریخ، فلسفه علم تاریخ، معرفتشناسی، روششناسی، تاریخنگاری -
صفحات 27-62
رفاه طلبی و اشرافیگری به عنوان آسیبی اجتماعی هر گاه فرد یا بخشی از جامعه را فرا گیرد، مانند ویروسی خطرناک، خیلی زود به سایر قشرها و طبقات اجتماعی منتقل شده و سلامت جامعه بشری را تهدید میکند. رهبران دینی و جامعه شناسان، این آسیب اجتماعی را در جوامع مختلف بررسی کرده اند. شیوه حضرت محمدصلی الله علیه وآله به عنوان رهبری که مدیریت کلان جامعه را عهده دار بود، الگوی خوبی است برای: 1- شناسایی خصیصه رفاه طلبی و اشرافیگری در انسانها و جامعه های بشری، 2- پیشگیری از ظهور روحیه اشرافی با شناخت نشانه های آن و 3- مقابله و درمان آن بر اساس روشهای آن حضرت، که برای جوامع امروزی نیز راهگشاست.
کلیدواژگان: اسلام، حضرت محمدصلی الله علیه وآله، اشرافیت، نظام منزلتی، قریش -
صفحات 63-110
با ظهور اسلام و آغاز وحی، گروهی در جامعه اسلامی شکل گرفت که به قراء مشهور شدند. آنان از بزرگان و خواص جامعه اسلامی به شمار می آمدند. شناخت قراء و بررسی نقش آنان در تحولات فرهنگی، سیاسی قرن اول هجری محور اصلی بحث حاضر است.در بعد فرهنگی، قاریان، رهبران اندیشه و کارگزاران تولید و نشر علوم مختلف، از جمله: قرآن، تفسیر، فقه، حدیث، تاریخ و ادبیات عرب، در تمدن اسلامی بودند. آنان با حضور خود درمناطق تازه فتح شده، در جامعه پذیری آن نواحی نقش مهمی ایفا کردند. در تعامل با حکومتها، گاهی با ایفای نقشهای مشروعیت بخشی و حمایتی به استحکام آنها کمک میکردند و گاهی با ایفای نقش انتقادی و اعتراضی، به رویارویی با آنان میپرداختند و در این مسیر مشقتهایی را متحمل شدند؛ گروهی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و عدهای از آنان تبعید یا کشته شدند.
کلیدواژگان: قرآن، قراء، قرن اول هجری، نخبگان، کوفه، بصره -
صفحات 111-150
مقاله حاضر با هدف بررسی نگرش مسیحیان درباره مسلمانان در طی جنگهای صلیبی به نگارش درآمده است. بدین منظور علاوه بر منابع اختصاصی، از سایر منابع و پژوهشهای جدید در اینباره استفاده شده است.در این مقاله، پس از مقدمه کوتاهی درباره علل، روند و پیآمدهای جنگهای صلیبی، وضعیت جهان اسلام مقارن با جنگهای صلیبی و نگرش مسیحیان به مسلمانان در این دوران بررسی شده است. در ادامه، به دیدگاه ویلیام صوری، اسقف مشهور مسیحی و یکی از شاهدان جنگهای صلیبی، درباره اسلام و مسلمانان به صورت «بررسی موردی» پرداخته شده است.
کلیدواژگان: اسلام، مسیحیت، جنگهای صلیبی، بیت المقدس، ویلیام صوری، صلاح الدین ایوبی -
صفحات 151-182
خاتون/قاتون/قادین، به معنای خانم، بانوی اصیل و شوهردار (به طور عام) و زنان والامقام و دختران خاقان، خان و بزرگان (به طور خاص)، یکی از عنوانهای مهم در تاریخ اسلام و در واقع، عنوانی ویژه در برابر خان بوده که برای بزرگداشت زنان و تجلیل از مقام آنان، به کار میرفته است.عنوان «خاتون» خاستگاه سغدی داشته و پیش از ظهور اسلام به حکمرانان چین و بخارا اطلاق شده است، لکن این عنوان (با مفهوم خاص خود) در دوره های اسلامی هم در نقاط مختلف قلمرو اسلامی به کار میرفته و حتی گذشته از شهرت نخستین زن حکومتگر شیعه به نام «سیده ملک خاتون»، که در قرن چهارم هجری در ایران به حکومت رسید خاتون و برخی واژه های مترادف با آن، همچون بیبی و سیده درباره حضرت فاطمه علیها السلام و بعضی از فرزندان ایمه اطهارعلیه السلام، جایگاه ویژهای در میان شیعیان اثناعشری در ایران، داشته است.این مقاله درصدد است تا ضمن ریشه یابی واژه خاتون و مترادفهای آن، نقش سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی خاتونها را در دوره های گوناگون تاریخی بررسی کند.
کلیدواژگان: چین، بخارا، سغد، خاتون، زنان، ترکان (ترخان)، بی بی، بیگم -
صفحات 183-195
کمپانی هند شرقی انگلیس، که به انگیزه تجارت با هند وارد این سرزمین شده بود، با کوتاه کردن دست رقبای اروپایی خود از صحنه تجاری هندوستان، به تدریج به عرصه سیاسی گام نهاد و با بسط دامنه نفوذ خود، زمام امور این کشور را به دست گرفت. از دست رفتن استقلال برای همه هندیان دردی بزرگ بود، اما درد استعمار برای مسلمانان - که قرنها طبقه مسلط و حاکم این سرزمین به شمار می آمدند - جانکاه مینمود، زیرا علاوه بر از دست رفتن استقلال، باعث زوال شوکت و عزت پیشین آنان گردید. از اینرو، جامعه مسلمان که بیشترین خسارتها و ناکامیها را در عصر حاکمیت کمپانی متحمل شده بود، در پی فرصتی میگشت تا بتواند هم از موجودیت و هویت خویش در برابر تهدیدهای بیگانگان و عناصر فزون طلب سیک و هندو دفاع کند و هم موقعیت از دست رفته خود را در سایه «احیای اندیشه دینی» باز یابد. «طریقت محمدیه» از جمله نهضتهایی است که در راستای همین هدف شکل گرفت و کوشید تا اندیشه جهادی را سرلوحه کار خویش قرار دهد. این مقاله میکوشد تا با بررسی تکوین این جنبش و اهداف و برنامه های آن، بر زوایایی از تاریخ جامعه مسلمان هند در رهایی از یوغ استعمار، پرتو افکند.
کلیدواژگان: هند، طریقت محمدیه، سیکها، سید احمد باریلی، عبدالقادر دهلوی، مکتب ولی الهی، نهضت مجاهدین -
صفحات 197-205
ابن ابی الحدید از شخصیتهای درخشان علمی قرن هفتم هجری است، مهمترین اثر او شرح نهج البلاغه است که یکی از شرحهای عالی بر این کتاب شریف محسوب میگردد.دانش گسترده، تساهل و تسامح فوق العاده و استفاده مولف از منابع پیشین و کتابهای ارزشمندی که بسیاری از آنها اندکی پس از نگارش آن شرح، در هجوم مغولان نابود گردید، به ارزش این اثر افزوده است. در این مقاله، سیر زندگانی، فعالیتهای علمی، گرایشهای مذهبی و سیاسی ابن ابی الحدید و شیوه کار وی از دیدگاه یکی از محققان غربی و از نویسندگان مقالات دایره المعارف اسلام، تجزیه و تحلیل شده است.
کلیدواژگان: علی علیه السلام، نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، مغول
-
Pages 5-26
The purpose of this article is first, to emphasize the necessity of the expansion of historical methodology and epistemology studies in Iran and second, to critique a recent definition of the science of history in order to attract the attention of intellectuals to critical discussions. Thus, preparing grounds for a change in the rooted views and methods in this sphere through the critique of many of the prevalent traditions in the history education and research in Iran. After a brief review of some main defining elements and components of the science of history and outlining the shortcomings of the aforementioned definition in the book of "Islam and Iran; a Historical Review", the writer presents another definition for this science.
Keywords: science of history, the philosophy of the science of history, Epistemology, Methodology, historiography, Ibn Khaldun -
Pages 27-62
As a social trauma, extravagance and squander when afflicting an individaual or a section of a society will transmit to other classes and groups of society like a dangerous virus threatening the health of the human community. Religious leaders and sociologists have examined this social trauma in different societies. As a leader who bore the responsibility for the large-scale administration of his community, Muhammad (phuh) is a good model to: 1. Identify the phenomenon of extravagance and squander among the humans and human communities. 2. Prevent the rise of extravagant inclinations through diagnosing its symptoms. 3. Fighting and remedying extravagance based on his methods that are relevant even to modern societies.
Keywords: Islam, Muhammad (pbuh), extravagance, privileged system, Ghuraysh -
Pages 63-110
With the advent of Islam and the beginning of Revelation, a new class rose to prominence in the Islamic community that came to be known as the ghurra' (the Readers of the Qur'an). They were ranked among the prominent and the elite in the Muslim community. To know the ghurra' and examine their role in the cultural and political developments of the 1ST century A.H. is the main point of this discussion.From the cultural point of view, the ghurra' were the leaders of thought and pioneers of production and spread of different branches of knowledge such as the Qur'an and its interpretation, figh'h (law), hadith (the Prophet's tradition), history and Arab literature in the Islamic civilization. With their presence in newly - conquered regions, they played an important role in the conquerd people's conversion to Islam. In their relations with governments, sometiomes they lent them support giving them legitimacy and strengthening their positions. At other times, they criticized them and protested their actions even to the extent of confrontation; thus sustaining different kinds of sufferings, some being imprisoned and beaten, others being lynched or sent into exile.
Keywords: Qur'an, ghurra', 1ST century A.H, the elite, Kufah, Basrah -
Pages 111-150
The purpose of this article is to examine the Christians' view of the Muslims throughout the Crusades. To do this, in addition to echnical sources, newer sources and researches have also been used. After a brief introduction on the reasons, trend and results of the Crusades, the status of the Muslim World at the times of the Crusades and the Christians' view of the Muslims in these periods are discussed. Next, the view of a Crusades eyewitness, the well-known Christian archbishop, William ..., towards Islam and Muslims is dealt with as a case study.
Keywords: Islam, Christianity, Crusades, al-Ghuds, William.., Salah-d-Din al-Ayyubi -
Pages 151-182
Khatun / ghatun / ghadin meaning lady, or pure and married women (generally) and noble women such as daughters of khaghans (the great khan) and khans and high-ranking officials (specifically) has been a major title in the history of Islam and in fact been a special title vis-ب-vis men's khan to respect and upgrade women and their ranks. The title "khatun" has a sogdian root and before the advent of Islam was used to refer to the rulers of China and Bukhara. Nevertheless, this title (with its own specific meaning) was also used in different parts of the Muslim World in the Islamic period. Aside from "Seyyedeh Malek Khatun" the first Shi'ah woman to come to power in Iran in 4th century A.H., khatun and other words analogous with it, like "bibi" and "seyyedeh" used to refer to Fatimah (pbuth), have had a special place in the jargon of the Twelver Shi'ah in Iran. While going through the etymology of the word khatun and its analogous word, this article examines the khatuns' political, social, religious and cultural role in various historical periods.
Keywords: China, Bukhara, Sogdiana, khatun, women, tarkan (tarkhan), bibi, beigum -
Pages 183-195
Following the elimination of its European rivals from the Indian trade arena, the East India British Company that had entered India with trade motives gradually stepped into the political arena, expanded its sphere of influence and finally took complete control of the country. Though the loss of independence was a tragedy to all Indians, to the Muslims who had been the country's ruling class for centuries the trauma of colonialism was even more painful. Thus, the Muslim community that was bearing the brunt of frustrations and damages during the Company's domination over India was waiting for an opportunity to be able to defend its existence and identity in the face of foreign threats and monopoly seeking Hindu and Sikh elements as well as rediscover its lost position under the motto of "revival of religious thought." The Muhammadiyah Tarighah is one of the movements that took shape in line with these goals and tried to adopt a jihadi approach as its main srtategy.Examining the birht of this movement and its plans and objectives, this article tries to shed light on some corners of the history of India's Muslim community in the struggle to free ifself from British colonial yoke.
Keywords: India, Muhammadiyah tarighah, Sikhs, Seyyed Ahmad Barili, Abd al-Ghadir Dehlavi, Maktab Wali Ilahi, Mujahideen Movement -
Pages 197-205
Ibn abil-Hadid is a brilliant scholar of 7th century A.H. His most important work is his commentary on Nahj-ul-Balaghah, which is among the excellent ones done on this noble book.His vast knowledge and high level of open-mindedness, and his use of previous invaluable sources, many of which were desrtoyed in the Mongol invasion shortly after he finished his commentary, have greatly added to the value of this commentary.In this article, Ibn abil-Hadid's life, scholarly activities, religious and political inclinations, and his working style from the viewpoint of a Western researcher and of Encyclopedia of Islam writers are discussed and analyzed.
Keywords: Ali (pbuh), Nahj-ul-Balaghah, Ibn abil-Hadid, Commentary on Nahj-ul, Balaghah, Mongol